Amikor Ali Al-Dzsurdzsanit
megkérdezték, miért eszik csak levest, ő azt felelte: „Mire egy
falatot megrágok és lenyelek, hetvenszer is említhetném Allahot.
Ezért negyven éve egy falat kenyeret sem rágtam meg.”
2017. január 27., péntek
2016. december 1., csütörtök
Allah és a szolgák jogai
427.
Muáz
ibn Dzsabal (r.a.) azt mondta:
Allah
Küldötte (s.a.w.) mögött ültem a szamarán. A
Próféta (s.a.w.)
azt mondta:
-
Muáz! Tudod, hogy mik Allah jogai a szolgáitól, és mik a szolgák
jogai Allahtól?
-
Allah
és a Küldötte jobban tudják! - feleltem. Allah Küldötte
(s.a.w.) azt mondta erre:
-
Allah joga a szolgáitól, hogy egyedül Őt szolgálják, és ne
társítsanak Mellé semmit. A szolgák joga Allahtól pedig az, hogy
ha semmit nem társítanak Mellé, ne büntesse meg őket.
Azonnal
megkérdeztem:
-
Allah Küldötte, elmondjam ezt a jó hírt az embereknek?
-
Ne mondd el nekik, mert akkor csak ebben bíznának, és lusták
lennének -
felelte.
Bukhari,
Jihad 46; Muslim, Iman 48, 49. Lásd még: Bukhari, Libas 101,
Istizan 30, Tevhid 1; Tirmidhi, Iman 18; Ibn Majah, Zuhd 35
Magyarázat
Muáz
ibn Dzsabal (r.a.) azok
közé a Társak közé tartozott, akiket az a szerencse és
megtiszteltetés ért, hogy Allah Küldötte (s.a.w.) mögött
ülhettek a hátasállatán, és különleges tudást tanulhattak
tőle. Egyes elbeszélések szerint ekkor az Ufeir nevű szamár
hátán ültek. Allah Küldötte (s.a.w.) út közben mindig tanított
valamit azoknak a Társainak, akiket maga mögé ültetett. Ez
alkalommal azt tanította meg Hz. Muáznak, hogy Allah jogai a
szolgáitól, és a szolgák jogai Allahtól.
Allah
joga a szolgáitól az, hogy egyedül Őt szolgálják, és ne
társítsanak Mellé semmit. Ez egy szükséges és kötelező jog a
szolgáktól. Amennyiben a szolgák így viselkednek, a Mindenható
Allah, annak ellenére, hogy ez számára természetesen nem
szükséges, nem fogja megbüntetni őket. Hitünk szerint Allahnak
semmi sem szükséges vagy kötelező. Vagyis, senki nem
kényszeríthet rá vagy tehet kötelezővé neki semmit.
Amikor
Hz. Muáz engedélyt kért a
Prófétánktól
(s.a.w.),
hogy
ezt a jó hírt másoknak is elmondta, ő nem adott engedélyt attól
tartva, hogy az emberek csak ebben a jó hírben fognak bízni, és
ellustulnak. Később, a körülmények változásával Hz. Muáz
mégis kénytelen volt továbbadni ezt a hírt. Ezzel azonban Hz.
Muáz nem tett tiltott dolgot. Amikor Allah Küldötte (s.a.w.) ezt
mondta neki, még fennállt a veszély, hogy a muszlimok, akik még
éppen csak felvették az Iszlámot, félre fogják érteni. Miután
az Iszlám alaposan megerősödött a szívükben, Muáz
tudtukra adta ezt az eseményt, hogy ne maradjon titokban, és ne
legyenek megfosztva a tudástól.
Szeretett
Prófétánk (s.a.w.) figyelmeztetéséről eszünkbe juthatnak azok
az önmagukat sem eléggé ismerő emberek, akik napjainkban azt
állítják, hogy ők már meghaladtak egy bizonyos szintet,
„szentté”, „misztikussá” váltak, ők már túlléptek a
kötelezőségeken, a saríán, és elérték az igazságot, ezért
nekik már nem kell istenszolgálatot végezniük. Azonban, ahogy az
Iszlám parancsai és tiltásai minden muszlimra érvényesek, úgy
nincs egyetlen ember sem, akire ne vonatkoznának a szolgaság és
istenszolgálat kötelességei. Akik az Iszlámon kívül próbálnak
muszlimok lenni, azok csak saját magukat tévesztik meg. Egy
hívőnek soha nem szabad hallgatnia azok megtévesztő szavaira,
akik nem akarnak istenszolgálatot végezni és megrettennek a
szolgaság valóságától, és nem szabad tisztelnie az ilyeneket.
Ha bárki is felmentést kapott volna az istenszolgálat alól, az
Allah Küldötte (s.a.w.) lett volna. És tudván, hogy az
istenszolgálat számára is kötelező volt, vajon mi
lesz ezeknek az önjelölt szenteknek, ezeknek a tévelygőknek a
sorsa?
A
szolga számára a remény akkor bír csak bármiféle jelentőséggel,
ha a szolgaság kötelességeit teljesíti. Ha valaki nem vállalja a
szolgaságot, nem használ számára semmit az, ha osztozik abban a
reményben, amelyet a Mindenható Allah ad szolgáinak.
2016. november 23., szerda
Remény a hívőknek
Szunábihí
azt mondta:
Meglátogattam
Ubada ibn Számitot (r.a.),
aki a halálán volt éppen. Látván az állapotát, annyira
elszomorodtam, hogy sírni kezdtem. Erre azt mondta nekem:
-
Nyugodj
meg. Miért is sírsz? Allahra esküszöm, ha tanúskodásra kérnek,
melletted fogok tanúskodni. Ha lehetőségem nyílik a
közbenjárásra, közben fogok járni érted. Ha telik az erőmből,
azon leszek, hogy segítsek neked!
Aztán
hozzátette:
-
Allahra esküszöm, hogy elbeszéltem nektek minden olyan hadíszt,
amit Allah Küldöttétől (s.a.w.) hallottam, és amiben jó hír
van a számotokra, egyet kivéve. Azt az egyetlen hadíszt pedig
ma mondom el, amikor utolsó perceimet élem. Hallottam, hogy Allah
Küldötte (s.a.w.) azt mondta:
„Aki
tanúsítja, hogy nincs más istenség, csak Allah, és hogy Mohammed
Allah
Küldötte,
attól
Allah eltiltja a Tüzet.”
2016. november 15., kedd
Aki öl, és akit megölnek
Egy olyan történet és egy olyan tanács, amin minden muszlimnak el kellene gondolkodnia...
Dzsundab
ibn Abdullah (r.a.) elbeszélése
szerint Allah Küldötte (s.a.w.) egy muszlimokból álló csapatot
küldött a hitetlenek egy törzse ellen. A muszlim katonák
összecsaptak a társítókkal. Volt a hitetlenek között egy ember,
aki bármelyik muszlim katonára támadott, könnyedén megölte.
Azonban az egyik muszlim kihasználta egy figyelmetlen pillanatát,
ás rátámadt. Később megegyeztünk abba, hogy ez a muszlim Oszama
ibn Zaid volt. Amikor Oszama felemelte a kardját, hogy levágja ezt
az embert, az
azt mondta: „Lá iláhe ill'Allah”, de Oszama ennek ellenére
megölte őt.
Aztán
egy hírnök jött a
Prófétánkhoz
(s.a.w.),
aki kikérdezte őt a csatában történtekről, az pedig elbeszélte
a történteket. Elbeszélte annak az embernek a helyzetét, és azt
is, hogy mit tett Oszama. Erre Allah Küldötte (s.a.w.) magához
hívta Oszamát, és megkérdezte tőle:
-
Miért ölted meg azt az embert?
-
Allah Küldötte, az az ember elvette a muszlimok életét, megölte
ezt és ezt az embert is (és felsorolta a hősi halottak neveit),
ezért
én rátámadtam, és amikor a kardot meglátta, azt mondta: „Lá
iláhe ill'Allah”.
Allah
Küldötte (s.a.w.) azt mondta:
-
És te megölted őt?
-
Igen – felelte.
-
És mit fogsz tenni
a
La iláhe ill'Allah ellen, ha ezzel jön eléd az Utolsó Napon? -
mondta a
Próféta (s.a.w.).
-
Allah Küldötte! Kérj számomra bocsánatot (Allahtól)! - mondta Oszama.
De
Allah Küldötte (s.a.w.) azt mondta:
-
És mit fogsz tenni
a
La iláhe ill'Allah ellen, ha ezzel jön eléd az Utolsó Napon?
És
semmi mást nem mondott, egyre csak ezt ismételte:
-
És mit fogsz tenni
a
La iláhe ill'Allah ellen, ha ezzel jön eléd az Utolsó Napon?
Muslim,
Iman 160
Dzsundab
ibn Abdullah
A
nemes Társak közé tartozó Dzsundab kunjája Abu Abdullah volt.
Dzsundub néven is említik. Mivel a Bedzsile törzsbe tartozott, az
Al-Bedzseli melléknevet is kapta. Először Kúfában telepedett le,
aztán kivándorolt Baszrába. Ezért
a kúfai és baszrai hadísztudósok is idéztek tőle hadíszokat.
Haszan Baszri, Muhammad ibn Szírín is adott tovább tőle
hadíszokat.
Amikor
az Abdullah ibn Zubairral kapcsolatos fitna kirobbant, Dzsundab a
fenti hadíszt mondta egy csoport muszlimnak, akiket magához hívott,
és azt tanácsolta nekik, hogy ne keveredjenek bele a fitnába.
A
látogatói megkérdezték tőle:
-
De mit tegyünk, ha a fitna elér a mi városunkba is?
-
Akkor vonuljatok vissza a saját utcátokba – felelte.
-
És ha az utcánkba is elér?
-
Akkor húzódjatok a házatokba.
-
És ha elér a házunkba is?
-
Akkor vonuljatok vissza a szobátokba.
-
De ha behatol a szobánkba is?
-
Akkor legyetek Allah azon szolgája, akit megölnek, és ne az, aki
öl! - válaszolt Dzsundab.
Allah
legyen vele elégedett!
2016. október 19., szerda
A Kert népe
Hárisza
ibn Vahb (r.a.) azt mondta, hogy hallotta, amint Allah Küldötte
(s.a.w.) azt mondta:
„Ne
tájékoztassalak benneteket a Kert
népéről? Ők azok, akik gyengék, és az emberek gyengének
tartják őket, és nem tulajdonítanak nekik jelentőséget, de ha
megesküsznek valamire, Allah beteljesíti azt. És ne
tájékoztassalak benneteket a Tűz népéről? Minden kemény szívű,
durva, szűkmarkú és felfuvalkodottan járó ember.”
2016. szeptember 26., hétfő
A szülők barátai
Egyszer Ibn Omár elindult Mekkába. Vitt magával egy szamarat, hogy
arra üljön át, ha elfárad a tevegelésben, és a fejére turbánt
tett. Egy napon épp a szamarán ült pihenésképpen, amikor
találkozott egy sivatagi arabbal. Megkérdezte tőle:
- Nem te vagy ez meg ez az ember, ennek meg ennek a fia?
Amikor az ember igennel válaszolt, leszállt a szamaráról, és az embernek adta:
- Ülj fel erre! - mondta, és a turbánját is átnyújtotta neki,
hogy tegye a fejére.
A barátainak egyike azt mondta Ibn Omárnak:
- Allah bocsásson meg neked! Feleslegesen adtad ennek a sivatagi
arabnak a szamarad, amit azért hoztál magaddal, hogy pihenésként
átülj a hátára, és még a turbánodat is!
Ibn Omár azt felelte:
- Hallottam,
hogy Allah Küldötte (s.a.w.) azt mondta: „A
legértékesebb
jótett az, ha valaki az
apja halála után törődik az apja
barátjának családjával.”
Ennek
az embernek az apja (az apám) Omár (r.a.) barátja volt.
Muslim,
Birr 11-13. Lásd még: Abu Davud, edeb 120; Tirmidhi, Birr 5
Magyarázat
A szülők barátai a szülők halála után megmaradó legértékesebb
emlékek. Aki értékeli a szülei barátait, azt juttatja
kifejezésre, hogy szülei is értékesek voltak számára, és
tiszteli emléküket.
A hűség az egyik legértékesebb érzés, amely emberré teszi az
embert. Ez az érzés arányos a szeretett személynek tulajdonított
értékkel. Akiből hiányzik a hűség, az olyan önző ember, aki
csak saját magára, a saját élvezetére és értékeire gondol. Az
ilyenektől hiába is várnánk a elhunytak emlékének tiszteletben
tartását, vagy az értük hozott áldozatokat.
Abdullah ibn Omár élete tele van szépséggel és a jó viselkedés
példáival, és nagyon tanulságos néhai édesapja barátja iránt
mutatott jósága is! Sajnálkozás nélkül ajándékozta azt, amire
neki magának is nagy szüksége lett volna hosszú és fárasztó
utazása során, ami azt mutatja, hogy mennyire szerette apját, és
tisztelte az emlékét. Az apja barátjának nem egyszerű
ajándékokat adott, hanem, ahogy útitársai is megjegyezték, a
legszükségesebb holmiját ajándékozta, ami tanúsítja
bőkezűségét is. Ibn Omár önfeláldozása és az elhunytak
emléke iránti tisztelete nagyon híres. Miután Allah Küldötte
(s.a.w.) meghalt, ő csak azokon az utakon járt, amelyeken egykor ő
is, azok alatt a fák alatt pihent meg, ahol ő is, és hogy ezek a
fák ki ne száradjanak, rendszeresen öntözte őket, hiába voltak
a távoli hegyekben vagy sivatagban. Mindebből láthatjuk, milyen
hatalmas szíve volt Abdullah ibn Omárnak.
Azok az érzelemszegény emberek, akik nosztalgiázásnak nevezik és
lenézik az emlékekhez való ragaszkodást, nem ismerik meg a
szeretet és barátság mély gazdagságú birodalmát, és
bebörtönözve maradnak a mindennapi élet szűk és kicsiny
világában. Akik tisztelik és értékelik szüleik barátait és
azok rokonait, azok erényes, fejlett emberi tulajdonságokkal
rendelkező emberek.
2016. szeptember 7., szerda
Az idős szülők
Abu
Huraira (r.a.) elbeszélése szerint Allah Küldötte (s.a.w.) azt
mondta:
„Akinek
a szülei vagy közülük az egyik megéri az öregkort, és ő nem
jut be a kertbe, az vesszen el, az vesszen el, az vesszen el!”
(Muslim,
Birr 9, 10)
Magyarázat
Bármilyen életkorúak legyenek is a szülők,
gyermekeiknek teljesíteniük kell az irántuk való kötelességeiket.
Lehetséges, hogy a szülők tehetősek, és nem
szorulnak rá gyermekeik anyagi támogatására, pénzére. Még az
is lehet, hogy vannak szolgáik, akik gondoskodnak róluk, elintézik
ügyeiket. Ebben a helyzetben a gyermek kötelessége az, hogy jól
viselkedjen velük, teljesítse parancsaikat. Hiszen a pénz nem old
meg mindent. A szeretetteljesség, kedves tekintet, jó viselkedés,
a szívbéli ölelés nem váltható ki pénzzel.
Hadíszunk a nem jóravaló gyermek egyértelmű
végzetéről szól. Annak a fájdalmas végét beszéli el, akinek a szülei
vagy egyikük megérik az öregkort, de ő nem teljesíti irántuk
gyermeki kötelességeit, s ezért nem léphet be a Paradicsom
kertjébe. Az ilyen ember nem volt szeretetteljes szüleivel, nem
osztotta meg velük azt, amije volt, ezért elvesztette a Mindenható
Allah kegyemét, és nyomorúságra, veszteségre ítéltetett.
Gyermekkorában az ember tehetetlen, erőtlen. Nem
képes az élelmét megszerezni, nincs pénze, hogy ételt vegyen, de
ereje vagy képessége sem, hogy a szájához emelje. Az anyja és az
apja nevelik fel, táplálják, gondoskodnak róla, míg megerősödik.
A gyermek megerősödött hát, de az isteni rendelés szerint
ekkorra a szülei váltak erőtlenné. Nemcsak hogy elgyengültek, de
talán a felfogóképességük is hanyatlott, s olyanná váltak
maguk is, mint a gyermekek.
Az, akinek a szülei vagy egyikük ilyen állapotba
kerültek, ha csak feleannyi szeretettel, törődéssel és
megértéssel fordul feléjük, mint amennyivel ők fordultak felé
gyerekkorában, bizonnyal elnyeri a szülei és a Mindenható Allah
megelégedését is. Mekkora veszteség az, ha valaki, aki nem érti
meg ezt, és nem nem teljesíti megfelelően gyermeki kötelességét,
elveszíti a Paradicsom kertjét, amely talán csak karnyújtásnyira
van tőle!
2016. szeptember 6., kedd
Hétvégi szeminárium
A következő hétvégi szeminárium nőknek szeptember 11-én, szombaton lesz.
Az első blokk 14:30-kor, a második blokk 17:30-kor kezdődik, és 19 óráig tart.
Utána közös vacsora.
Kérlek, ha szeretnél részt venni egyik vagy mindkét blokkon, illetve a vacsorán, mielőbb jelezd nekem.
Mindenkit szeretettel várunk.
2016. augusztus 22., hétfő
A gyermek és az ima
„Tanítsátok meg a gyermeknek az
imádkozást hétéves korában! Ha tízéves korát betöltve nem
imádkozik, büntessétek meg érte.”
Abu
Davud, Salat 26; Tirmidhi, Mevakit 182
A gyermeknek
hétéves korában meg kell tanítani az ima elvégzését. Egy, a
vallását megélő családban nevelkedő gyermek valójában
születésétől fogva ismerkedik az imával, hiszen látja a
körülötte élőktől. Az Allah iránti szolgaságot legszebben
jelképező istenszolgálat felkelti érdeklődését. A felnőtteket
utánozva ő maga is próbálgatja az imát.
A
legjobb nevelés és tanítás az, ha mi magunk is megéljük azt,
amit a gyermeknek tanácsolunk, és élő példaként szolgálunk
számára. Ha így teszünk, a gyermek az imát ugyanolyan
természetesnek éli meg, mint az alvást, evést vagy ivást, és
megérti, hogy ha nem imádkozik, akkor valami hiányzik az életéből.
A
vallásos környezetben felnőtt gyermek hétéves korára valójában
már meg is tanulta az imát. Ezért a szüleire az a feladat hárul,
hogy az esetleges hibáit, hiányosságait kijavítsák. Ha a gyermek
hétéves koráig nem tanult meg imádkozni, akkor elsősorban azt
kell vele megértetni, hogy ez a legfontosabb istenszolgálat, és
meg is kell tanítani neki. Néhány szúrát, fohászokat is kell
neki tanítani. A hétéves kor egyaránt vonatkozik a fiúkra és a
lányokra is.
2016. augusztus 11., csütörtök
Hétvégi kirándulás
A múlt vasárnapi kistúra sikerét tekintve ismét megyünk vasárnap insallah.
A cél ezúttal is a Pilis, csak most más útvonalon:
Pomáz - Kő-hegy - Vasas-szakadék - Lajos-forrás - Csikóváralja - Pomáz
A táv kb. 16 km, a szint kb. 500 m. Ez egy könnyebb túra, mint a múlt heti volt. Átlagos erőnléttel különösebb nehézségek nélkül teljesíthető.
Kb. félúton van vízvételi lehetőség a Lajos-forrásnál.
Ami a találkozót illeti, a HÉV 8:20-kor indul a Margit híd, Budai hídfő nevű megállóból, ezen rajta kell lennünk mindenképp. Be lehet csatlakozni a pomázi HÉV megállónál 8:45-kor.
Kérlek, ha jönnél, jelezd nekem, illetve további kérdés esetén se habozz kapcsolatba lépni velem.
A cél ezúttal is a Pilis, csak most más útvonalon:
Pomáz - Kő-hegy - Vasas-szakadék - Lajos-forrás - Csikóváralja - Pomáz
A táv kb. 16 km, a szint kb. 500 m. Ez egy könnyebb túra, mint a múlt heti volt. Átlagos erőnléttel különösebb nehézségek nélkül teljesíthető.
Kb. félúton van vízvételi lehetőség a Lajos-forrásnál.
Ami a találkozót illeti, a HÉV 8:20-kor indul a Margit híd, Budai hídfő nevű megállóból, ezen rajta kell lennünk mindenképp. Be lehet csatlakozni a pomázi HÉV megállónál 8:45-kor.
Kérlek, ha jönnél, jelezd nekem, illetve további kérdés esetén se habozz kapcsolatba lépni velem.
2016. augusztus 10., szerda
Az elégedettségről
"Aki nem kér senkitől, és egyedül Allahtól vár segítséget, azt Ő nem teszi másokra szorulóvá. A szemérmesség és tartózkodás érzésével ruházza fel. Ilyen módon ez az ember még a kevéssel is elégedett lesz szívében. Allah megtanítja megelégedni annyival, amennyije van. Ez a nemes és értékes érzés soha nem engedi lealacsonyodni az embert.
Akik
nem elégednek meg azzal, amijük van, azoknak hiába van hatalmas
vagyonuk, mindig tovább vágyakoznak, és soha nem ismerik meg az
elégedettség érzését.
A
Mindenható Allah nem engedi, hogy az elégedettek más emberekre
legyenek rászorulva. Hiszen az alsóbb én olyan, hogyha ha pórázon
tartják, megjuhászodik, ha azonban valaki nem fogja szorosan a
gyeplőjét, magával ragadja őt: ha nem fogja vissza, veszélyes
mocsárba vonszolhatja, vagy mély szakadékba zuhanhat vele."
2016. augusztus 4., csütörtök
Hétvégi kirándulás
Augusztus 7-én, vasárnap insallah kirándulni megyünk a Pilisbe, nők és (strapabíróbb) gyermekek.
Az útvonal Pilisszentkereszt - Pilis-tető - Simon halála - Mária-pad - Zsivány-sziklák - Dobogókő
De ezt csak tájékoztatásul közlöm, navigálni nem kell, ne aggódjatok :)
A táv 15-16 km, de ne tévesszen meg, ez nem egy könnyű túra (gy. k. sokat kell felfelé menni).
Ettől függetlenül teljesen átlagos erőnléttel is teljesíthető, mert nem megyünk gyorsan, és sokszor megállunk majd.
Arra készüljetek, h. az útvonalon vízvételi lehetőség NINCS (csak Dobogókőn), és várhatólag meleg lesz, és, mint említettem, sokat kell felfele menni, szóval legalább 1,5 liter vízre szükség lesz. Emellett ennivaló sem árt, és, bár esőt nem mondanak, egy esőkabát sem.
Az útvonalon többrendbeli gombákok is várhatók, kedvcsinálónak egy csokor:
És egy békés óriás, meg egy kis apróság:
Ami a találkozót illeti, a HÉV 8:20-kor indul a Margit híd, Budai hídfő nevű megállóból, ezek rajta kell lennünk mindenképp. Be lehet csatlakozni a pomázi HÉV megállónál 8:45-kor.
A túra különlegessége, h. régi barátokkal is találkozhatsz :)
Kérlek, ha jönnél, jelezd nekem, illetve további kérdés esetén se habozz kapcsolatba lépni velem.
2016. július 24., vasárnap
A bűnök és következményeik
Abdullah
ibn Omár
(r.a.) arról számolt be, hogy Allah Küldötte (s.a.w.) azt mondta:
„Ó,
muhadzsirek, öt dolog fogja sújtani ezt a közösséget, a
Mindenható Allah őrizzen attól, hogy ti is megéljétek.
Ha
majd mindennapos lesz a paráznaság, akkor jusson eszetekbe, hogy ez
sosem történt meg anélkül, hogy a Legmagasztosabb Allah ne
küldött volna új betegségeket az emberekre, olyanokat, amiket az
előttük valók nem is ismertek.
Ha
az emberek csalni fognak az áru kimérésénél, akkor jusson
eszetekbe, hogy ez sosem történt meg anélkül, hogy a
Legmagasztosabb Allah ne sújtotta volna szárazsággal és éhséggel
az embereket, és ne küldött volna nekik zsarnok uralkodókat.
Ha
az emberek nem adják majd meg a zakátot, akkor jusson eszetekbe,
hogy ez sosem történt meg anélkül, hogy a Legmagasztosabb Allah
vissza ne tartotta volna az esőt az égből, és ha nem lennének az
állatok, nem is esne eső soha többé.
Ha
az emberek megszegik a szerződést, amit a Mindenható Allahhal és
az Ő Küldöttével (s.a.w.) kötöttek, akkor jusson eszetekbe,
hogy ez sosem történt meg anélkül, hogy a Legmagasztosabb Allah
ellenséget ne küldött volna rájuk, akik erővel veszik el azt,
ami az övék volt.
Ha
a muszlimok vezetői nem Allah Könyve szerint kormányoznak, akkor
jusson eszetekbe, hogy ez sosem történt meg anélkül, hogy a
Legmagasztosabb Allah ne szakítaná csoportokra a muszlimokat,
amelyek majd harcolni fognak egymással.”
2016. július 22., péntek
Társak
2016. július 20., szerda
A vezetésről
Abu
Músza al-Asari (r.a.) beszélte el, hogy Allah Küldötte (s.a.w.)
azt mondta:
„ A
vezetést és a tudást, amellyel engem Allah elküldött, az esőhöz
hasonlíthatnám. Az eső lehull a földre, és a föld egy része
termékeny. Elnyeli az esővizet, a száraz fű kizöldül, és
növények sarjadnak. A föld más része eltárolja a vizet, és
Allah ezt az emberiség javára fordítja, mert az összegyűlt
vízből ihatnak, itathatják az állataikat és öntözhetik
földjeiket a szárazságban. De az esővíz aláhullik olyan széles,
határtalan síkságra is, amely sem növényeket nem hajt, sem a
vizet el nem tárolja. Ilyenek az emberek is, azok, akik megértik a
vallást, amelyet Allah küldött le nekik általam, és előnyük
származik belőle, és azok, akik megtanulják, s másoknak is
megtanítják. A többiek pedig azok, akik nem emelték fel a
fejüket, és nem figyelnek, s nem is fogadják el Allah vezetését,
amelyet nekik általam küldött.”
(Bukhari,
Ilim 20; Muslim, Fezail 15)
Magyarázat
A
„vezetésnek” fordított arab szó a „hidajet”, ami a helyes
út keresését, a helyes útra való lépést jelenti, azt, hogy
Allah valakinek szívébe ülteti a vágyat, hogy az igaz utat
megtalálja, ugyanakkor az igaz vallást, az Iszlámot is jelenti.
Általános értelemben minden, a jóra vezető dolgot jelent. Hiszen
a jó és az igazság azon dolgok összessége, amelyeket az Iszlám
mutat és tanít nekünk. A Mindenható Allah az elküldött próféták
által mindig a jóra és helyesre vezette az embereket, és távol
akarta tartani őket a rossztól és helytelentől. A Kegyes Korán
számos ájája is utal erre:
„És ami Thamúdot
illeti, vezettük őket, de ők jobban szerették a vakságot a
vezetésnél, így a megalázó büntetés villámcsapása ragadta
meg őket azért, amit megkerestek.” (Korán, A részletesen
megmagyarázott 41:17)
„Bizony, nem
vezetheted azt, akit szeretsz, hanem Allah vezeti azt, akit Ő akar.
És Ő a legjobb Ismerője a vezetetteknek.” (Korán, A történet
28:56)
Ezek
az áják megmagyarázzák, hogy mit jelent a vezetés, és milyen
jellemzői vannak.
A
hadíszban szereplő tudás magába foglalja a nyilvánvaló és a
rejtett tudományokat is. A vezetés a tudás, tanulás és megértés
első lépése. Ezért még a tudás előtt szükség van rá. A
tudás abból a megértésből és felfogásból származik, amit
Allah ad az embernek. A marifet (ismerés) pedig a tudás után
következik, és annál magasabb rendű tulajdonság: azt jelenti,
hogy a tudóban megvan a megkülönböztetés képessége, vagyis a
tudás fajtáit meg tudja különböztetni egymástól.
Mint
sok más hadíszban, Allah Küldötte (s.a.w.) itt is hasonlat
segítségével magyaráz el egy nagyon fontos témát. Hiszen a
hasonlat segít abban, hogy könnyebben megérthessük és
megjegyezhessük az elhangzottakat. Ugyanakkor ékesszólása és
kiemelkedő megfogalmazása segítségével mély jelentéseket
tudott szavakba foglalni.
Allah
Küldötte (s.a.w.) az általa elhozott vezetést és tudást az
esőhöz hasonlította. Amikor a föld kiszáradt, a fák és más
növények szomjaznak, a bőséges eső feléleszti a földet, mintha
csak új életet adna neki. A tudatlanságba, barbárságba,
sötétségbe és erkölcstelenségbe süllyedt emberiség ugyanígy
várta egy próféta, a vezetés elhozó kalauz, útmutató és az
utat lámpásként megvilágító küldött eljövetelét. A Mohammed
Próféta (s.a.w.) által elhozott tudás és vezetés úgy
élesztette újjá az emberek szívét és lelkét, ahogy a bőséges
eső a kiszáradt földet. Ahogy az eső feléleszti a halott földet,
úgy éleszti fel az Iszlám vezetése a szíveket és lelkeket.
Ahogy az eső aláhull a halott földre, úgy ereszkedik le az égből
a földre a halott szíveket feltámasztó isteni kinyilatkoztatás.
Ezért hát azok a szívek, amelyek kiveszik részüket az Iszlám
által elhozott vezetésből és tudásból, élnek, de a többi szív
mind halott. Röviden ez a jelentése Allah Küldötte (s.a.w.)
gyönyörű hasonlatának.
Azonban
a hasonlat jelentésének itt még nincs vége. A föld, ahová az
eső lehullik, többféle lehet. Nem minden föld adja ugyanazt a
termést, nem minden földből származik ugyanakkora haszna az
embereknek.
Vannak
olyan területek, ahol a föld különösen termékeny. Elnyeli az
esővizet, és bőséges, gazdag termést hoz általa, így az
embereknek nagy haszna származik belőle. Azok a hívők, akik
elfogadják a Mohammed Próféta (s.a.w.) által elhozott vallást,
nekik maguknak hasznuk származik belőle, és másoknak is hasznára
válnak, az ilyen földekhez hasonlóak.
Van
olyan föld is, amely sziklás, köves, és elnyeli a vizet, de el is
tárolja. Ezen a földön, bár nem nőnek növények, de a bennük
összegyűlt vízből az emberek ihatnak, itathatják a jószágaikat
és öntözhetik a földjeiket. Az ilyen föld is hasznos. Erre a
földre hasonlítanak azok a hívők, akik elfogadják az Allah
Küldötte (s.a.w.) által elhozott vezetést és tudást, s másoknak
is továbbadják azt.
Azok
pedig, akik nem fogadják el az Iszlám megtestesítette tudást és
vezetést, olyanok, mint a föld, amely elnyeli az esőt, de nem
terem növényeket, és a vizet sem tárolja el az emberek hasznára
– olyanok, mint a pusztaság és a sivatagok.
Ahogy
az Allah által a Prófétánkon (s.a.w.) keresztül elküldött
vezetést elfogadó emberek sem ugyanolyanok, úgy vannak olyanok is,
akik elutasítják ezt a vezetést és tudást. Az Allah által
elküldött isteni kinyilatkoztatás, vagyis a Kegyes Korán minden
emberhez szól, és minden ember szeme előtt küldetett le. Voltak,
akik hittek benne, és voltak, akik nem. És a Társak, akik a
vezetés elfogadták, szintén különböztek a tudásuk és
megértésük szintjét, fokozatát tekintve. Hiszen ahogy az emberek
fizikai tulajdonságaikat tekintve különböznek, úgy különbözőek
az értelmi képességeik, felfogóképességük és megértésük
is. Ez teljesen természetes dolog. Egy társadalomban vannak vezetők
és vezetettek, tanítók és tanítványok, gazdagok és szegények
is. Így lehetséges a társadalmon belüli együttműködés
kialakítása és a társadalom működésének fenntartása.
A
tudás tanítása és tanulása, az emberek vezetésének eszköze
lenni a legmagasabb rendű tulajdonságok közé tartozik. Ezért
vannak a hívők a világon. Hiszen a világon minden ideiglenes,
mulandó, ami maradandó, az a Mindenható Allah megelégedése, és
az Ő megelégedésének megfelelő élet.
2016. július 11., hétfő
A zsarnokságról
Dzsábir
(r.a.) elbeszélése szerint Allah Küldötte (s.a.w.) azt mondta:
„Tartózkodjatok
és forduljatok el a zulumtól! Mert a zulum a Feltámadás Napján
sűrű sötétség lesz a zálim számára. Tartózkodjatok a
szűkmarkúságtól is! Mert az előttetek volt népek is a
szűkmarkúság miatt pusztultak el, és mert jogtalanul ontották
egymás vérét, és helálnak tartották azt, ami haram.”
Muslim,
Birr 56
Magyarázat
A
zulum szó szerinti jelentése az: nem azt tenni, amit kell, hanem
épp az ellenkezőjét, nem a megfelelő helyére tenni valamit. A
zulum azt jelenti: igazságtalanul megsérteni valaki jogait, vagy
bármiben a határokat túllépni. Az is zulum, ha igazságtalan
módon szerezzük meg valaki más vagyonát, vagy helytelen
viselkedéssel a becsületét megsértjük.
A
zulum az igazságosság ellentéte. Az igazságosság erény, a zulum
rossz tulajdonság, jellemtelenség, szégyentelen és erkölcstelen
viselkedés. Az Iszlám arra serkent minket, hogy az igazságosságot
alapozzuk meg a földön, és arra int, hogy tartózkodjunk a
zulumtól – hiszen egyik célja a zulum minden fajtájának
megszüntetése az egész világon.
Az,
hogy a zulum sötétség lesz a Feltámadás Napján, azt jelenti,
hogy az elkövetői sötétségben maradnak, nem találják meg az
utat, valamint arra is utal, hogy a zulum büntetése súlyos lesz
majd. A zálimok ebben a világban sötétté tették azok életét,
akik ellen bűneiket elkövették, börtönné tették a világot
számukra. Ami a Túlvilágon történni fog velük, az nem más,
mint hogy ellenük fordul mindaz, amit ebben a világban követtek
el.
A
zulumot többnyire azok ellen követik el ebben a világban, akik
gyengék, kiszolgáltatottak, és Allahon kívül nincs más
segítőjük vagy védelmezőjük. Akik így tesznek, azoknak a
szívük elsötétedik, és kivész belőlük az istenfélelem.
Hiszen ha lenne a szívükben istenfélelem és a vezetés fénye,
elgondolkodnának azon, hogy mi lesz a cselekedeteik következménye.
Tehát az a büntetés, amit az ilyen emberek a Feltámadás Napján
kapnak, csak az evilági cselekedeteik következménye.
Ebben
a nemes hadíszban a második dolog, amitől Allah Küldötte
(s.a.w.) a hívőket inti, a szűkmarkúság. A szűkmarkúság a
vesztünket okozhatja ebben a világban és a Túlvilágon is. A
hadíszban szereplő, „szűkmarkúságnak” fordított szó a
„suh”, ami a szűkmarkúság, zsugoriság magas fokát jelenti,
nemcsak az anyagi dolgokban, hanem minden ügyben és jótettben is.
Vallásunk szerint a zsugoriság kerülendő, sőt, egyes esetekben
pusztulást okozó tulajdonság. A kiemelkedő jellemvonás és
erény, a bőkezűség ellentéte. A Mindenható Allah dicséri a
bőkezűséget, és nem szereti a szűkmarkúságot. A szűkmarkú
ember valójában a Mindenható Allah által ajándékozott, vagyont,
tulajdont, kegyeket nem hajlandó az embereknek odaadni – pedig
ezek valójában Allah tulajdonai. A Mindenható Allah így szól
erről a rossz tulajdonságról:
„Mondd:
„Ha ti birtokolnátok Uram kegyelmének kincseit, akkor bizonnyal
visszatartanátok, mert félnétek elkölteni!” És az ember bizony
szűkmarkú. (Az Éjszakai Utazás, 17:100)
A
bőkezűség nem a szükségtelen költekezést jelenti. Allah
szolgáinak körültekintően és a kegyek értékét ismerve kell
adni. A Mindenható Allah azt az alapelvet szabja meg nekünk:
„És
ne engedd, hogy a kezed a nyakadhoz legyen láncolva, és ne nyújtsd
ki teljesen, hogy ott maradj vádolva, nincstelenül.” (Az Éjszakai
Utazás, 17:29)
Ha
a gazdagok zsugoriak és a szegények türelmetlenek, akkor a
társadalom rendje és egyensúlya felborul. Minden társadalomban
vannak szegények
és gazdagok is, akiknek kölcsönösen segíteniük kell egymást.
Ellenkező esetben, ahogy azt a történelem során oly sokszor és a
napjainkban zajló eseményekben is megfigyelhetjük, a társadalmon
belül harc és vérontás uralkodik el. Ez pedig a társadalom
pusztulásához vezet. Az emberek vért kezdenek ontani, majd
hozzászoknak ahhoz, hogy a haram dolgokat helálnak tartsák. Ha a
gazdagok és a szegények között szakadék támad, akkor
elszaporodik a zulum minden fajtája. Ha pedig a zulum terjedni kezd,
az a társadalom pusztulásának az egyik előjele. Vagyis a
szűkmarkúság a zulum egyik oka, előfutára, ezért is említi ez
a hadísz a zulummal együtt.
2016. július 4., hétfő
Előadások Ramadán után
Ramadán elmúltával az előadások rendje visszatér a megszokotthoz.
Kedden és csütörtökön és 18 órától várunk szeretettel mindenkit.
2016. június 27., hétfő
Fohász az Elrendelés Éjszakájára
Allahumme
inneke afuvvun tuhibbul afve fá'fu anní.
Allah,
Te bizony megbocsátó vagy,
szereted
a megbocsátást, bocsáss hát meg nekem!
2016. június 20., hétfő
Ramadáni szeminárium
A szokásos ramadáni szeminárium insallahjúlius 2-án, szombaton lesz, délelőtt 1 órai kezdettel.
Az időbeosztás insallah a következőképpen alakul:
16:00 – 18:00 első blokk
18:00 – 18:30 ima
18:30 – 20:30 második blokk
20:30 - … ima, iftár, beszélgetés, stb.
Kérlek, mielőbb jelezd nekem, h. szeretnél-e részt venni a szemináriumon, melyik blokkon, és maradsz-e az étkezésre.
2016. június 6., hétfő
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)