2008. április 26., szombat

Imám Ghazali, 3. rész

Büszkeség, fennhéjázás, önimádat. Nehezen gyógyítható betegség ez. Lényege, hogy az ember önimádattal és saját fontossága tudatában tekint magára, másokra pedig megvetéssel. Olyan ez, mint amikor a megátkozott Iblísz azt mondta: „jobb vagyok én, mint ő, mert engem tűzből teremtettél, őt pedig agyagból.” (38:77). Ennek eredménye, hogy az ember saját magát magasztalja, igyekszik minden beszélgetés előterébe kerülni, és megvetésével sújtja azokat, akik ellent mondanak neki. Fennhéjázó ember az, aki durván ad tanácsot, de mások tanácsát is durván fogadja. Bárki, aki jobbnak tartja magát a Legmagasztosabb Allah többi teremtményénél, fennhéjázó. Tudnod kell, hogy az a jó ember, aki jó Allah szemében, és elnyeri az örökkévaló hajlékot. Erről pedig embernek tudomása nem lehet, mert ezt csak Allah tudja, és csak az idők végén derül ki. Tehát ha azt hiszed, hogy jobb vagy másoknál, az nem más, mint puszta tudatlanság. Inkább ne tekints úgy senkire, hogy ne arra gondolnál, hogy jobb nálad. Ezért ha egy gyermeket látsz, gondold azt: ő még semmi bűnt el nem követett Allah ellen, jobb ember tehát, mint én. Ha egy öreg embert látsz, gondold azt: ő sokkal régebben szolgálja Allahot, mint én, biztos jobb ember hát nálam. Ha tudóssal találkozol, gondold azt: neki megadatott, ami nekem nem, elérte, amit én nem értem el, tudja, amit én nem tudok – hogyan hasonlíthatnám hát magamat hozzá? Ha tudatlan emberrel találkozol, gondold azt: ez az ember tudta nélkül követett el bűnt Allah ellen, én pedig tudatosan. Allah törvénye szigorúbb velem, mint vele, nem tudhatom hát, hogy melyikünk milyen végre jut. Ha hitetlennel találkozol, mondd azt: nem tudhatom, lehet, hogy muszlim lesz, és jótettekkel fogja bevégezni életét. Amikor az Iszlámot felveszi, bűnei megbocsáttatnak, de ami engem illet, lehet, hogy Allah tévelygésbe visz, hitetlenné válok, és amikor Allah előtt állok majd, azok között leszek, akiket büntetéssel sújt.

A fennhéjázás nem hagyja el a szívedet, amíg el nem fogadod, hogy az a nagy ember, aki Allah szemében nagy. Ezt pedig nem tudhatod meg az idők végezete előtt. Féld hát az idők végezetét, és azon igyekezz, hogy a Legmagasztosabb Allah igaz szolgái közé tartozz. Az, hogy most erős hitű és elszánt vagy, nem jelenti, hogy később nem fogsz megváltozni. A szívek titkát csak Allah ismeri, és ő a helyes útra vezeti azt, akit akar, és tévelygésbe azt, akit akar.

Nincsenek megjegyzések: