2008. március 20., csütörtök

Fontos kérdés

As-salamu alaykum wa rah,atullah.

Kedves testvéreim, kedves látogatók,

úgy néz ki, hogy elhamdulillah elég komoly problémával kell szembenéznünk, ezért gondoltam, hogy megkérdezem a ti véleményeteket is. Kérlek, ha tudtok valamit mondani, azt írjátok meg vagy e-mailben, vagy ide kommentben.

A legfőbb baj valószínűleg az, hogy muszlimok vagyunk. Kendőt hordunk. Mások vagyunk, mint az átlag.

Tudjátok, hogy lassan egy éve lakunk a jelenlegi helyen. Már egészen az elejétől voltak gondjaink egyes lakókkal (többnyire idős hölgyekkel), akik konkrétan azt a kifogást hozták fel ellenünk, hogy "furcsák vagyunk", és "nem úgy találkozunk, mint a magyarok szoktak". Arra a javaslatomra, hogy jöjjenek el egy előadásunkra, hogy megláthassák, pontosan mit is csinálunk, nemmel válaszoltak.

Ma este, miután hazamentek azok, akik itt voltak (14 ember, a babát is beleszámolva:)), a következő levelet kaptam a lakástulajdonostól:

"éppen most hívott a ház közös képviselőjének felesége, hogy állítólag ma este legalább harmincan vannak Önnél és a kapuban akikkel beszélt - rossz a kapucsengő, ezért volt ott – nem megfelelő hangnemben beszéltek vele. Miután én nem vagyok ott, csak Öntől és a házból kapom az információkat, ezért nem tudom megállapítani, hogy kinek van igaza. Mondtam a hölgynek, amit Ön mondott, hogy szívesen lát bárkit a házból, erre azonban nemleges volt a válasz. Én személy szerint, direktben csak tőle és múltkor a férjétől kaptam/kapom az információkat, de állítólag több lakónak is ez a véleménye."

Két dolgot szeretnék kérdezni tőletek:

1. Valóban hallottam fél füllel, hogy valaki beszélt valakivel a kapuban, de nem emlékszem, hogy ki, és mit mondott. Kérlek benneteket, akik ott voltak, számoljanak be róla, hogy pontosan mi történt, és vajon mi volt az, amit ők félreérthettek. Én biztos vagyok benne, hogy ti nem bántottatok senkit, de ha nem tudom, mi volt pontosan, nem tudok kiállni a vendégeim mellett.

2. Szerintetek hogyan lehet kezelni egy ilyen szituációt? Ti kitartanátok egy muszlimellenes házban, vagy inkább feladnátok, és költöznétek?

Nagyon köszönök minden választ, hozzászólást, javaslatot, mert ez most nekem nagyon nem hiányzott, és eléggé elszmomorított.

Halima

15 megjegyzés:

Névtelen írta...

AS-SALAMU ALEYKUM WA RAHMETULLAH!

Bár én nem voltam jelen tegnap este-amit nagyon sajnálok-, de azért leírnám a véleményem.

Igen! Mások vagyunk! Hamdulillah!

Nem ugy találkozunk ahogy a magyarok szoktak????
Mert nem hangoskodunk?
Mert nincs hangos discozene kíséret?
Mert néha -néha nem hulla részegen távoznak egyesek?
Mert nem hagyunk szemetet magunk után?
Vagy csak mert nem annyiszor találkozunk mint a magyarok?? Családon belül is szigorúan csak fél évente!!

És magyarok vagyunk! Muszlim magyarok!

Annyira szeretném tudni, hogy mit értenek ezalatt, és ha nem tudnának, értelmes magyarázatot adni, bizony őszintén megmondanám nekik, hogy rosszindulatott érzek ki a szándékukból.
"Magunk közt" szólva nem hinném, hogy bármelyik muszlim testvérünk is illetlenül beszélt volna egy ott lakóval. De tudjuk mindenki ugy orgatja ki a másik ember szavait, ahogy akarja.

Halima! Biztos nagyon nehéz helyzetben vagy ,és elszomorít a dolog!
Hogy kitartsál e egy muszlim ellenes házban vagy költözz?
Szerinted a városban találnál olyan társasházat ahol legalább egy lakt nem zavarnánk?
Mi külkerületben, kertes házban-saját telken lakunk. De az utcában van olyan idős ember-nem is egy- aki még annak sem örül, hogy velünk egy utcában lakik.
Allah tudja!
De ismét felajánlanám a tulajnak és a lakóknak a lehetőséget, hogy vegyenek részt egy ilyen találkozáson. És megmondanám a tulajnak, hogy rá bízom a döntést: Menni vagy maradni??!!
Fohászkodni fogunk mindannyian, ebben biztos vagyok, hogy legyen meg Allah akarata!

És ezentúl még kedvesebbnek és csendesebbnek kell lenünk!:-)))

Asiye!

Névtelen írta...

AS-SALAMU ALEYKUM WA RAHMETULLAH!

bOCSÁNAT, HOGY MÁR MEGINTÉN, DE KÉT DOLOG ESZEMBE JUTOTT MÉG.

Talán a lakóknak az nem teszik, hogy sokszor van sohbet, meg más találkozó. Talán néha lehetne máshol tartani. Valaki másnál. Néha itt-néha ott.(bár valószínüleg ennek a lakásnak pont az lenne a hivatása hogy legyen helyhez kötve a dolog és ne kelljen órákat a mindig másik helyszín megszervezésével eltölteni. Címcsere, bkv útvonal stb....)
A másik dolog, hogy ha esetleg költözni, kell akkor ezek a lakók sajnos már lemaradtak arról, hogy megismerkedjenek az Iszlámmal. Mármint ami a közösséget illeti. Én nem is tudom, hogy hogy lehet az, hogy hónapok óta látják mi "zajlik" a házukban és eggyire nem érdekli őket. Hogy nem veszik a fáradtságot és legalább egyszer nem néznrek be. Na mindegy!
De talán az új házban insallah lesz ilyen lakó. Vagy az az utániban. Ki tudja ? Lehet, hogy még sokat kell költözni, hogy legalább egy szomszéd egy napon insallah ne csak a szzomszédunk, hanem a testvérünk legyen. Allah tudja!
De addig lehet hogy még sokat kell költözni. De akkor megéri!
Kitartás! :-))

( megígérem mára befogom a szám-kezem-)
Asiye

Névtelen írta...

Kedves Testvéreim!
Az idősebbekkel még elnézőbbnek kell lenni,tekintettel arra, hogy nehezebben "emésztenek" meg új dolgokat.Nem ismerik az iszlámot és ki tudja, hogy hit helyett mi lakozik a szívűkben.

Én fohászkodom, hogy minden jól alakuljon inshaAllah.

Névtelen írta...

Bismillahi alRrahmani alRahimi,

Kedves Ablam, nagyon meglepödtem a leirtak lattan, de Alhamdulillah, nem tudhatjuk miert is törtenik ez most.Allahu alem.

Joszokasnak megfelelöelen több labbra kellene allitani a projektet.

A- ujra lakast keresni, ha van valami nagyon jo ajanlat ami tenyleg megerne a költözes faradalmait, vagy esteleges veszhelyzetes költözes esetere, ha esetleg bedurvulnanak az esemynek

B-mindeközben tovabb probalkozni ertelmes kommunikacio kiepitesevel a kedves muszlimellenes szomszedokkal, es hogy ezt hogyan??? hat ez egy jo kerdes

Ahogy en magamnak a kis fejemben elkepzelem, ezek az idös hölgyek csak epp nem tudjak magukat mivel lekötni, es hat ezellen ilyen "kiutalos" formaban kötik le magukat", de szerintem ha jobban belegondolunk a helyzetükbe, teljesen normalis emberi reakciot mutatnak, kicsit megpaprikazva:P,Egyszrüen csak felnek az ismeretlentöl! Mint mindenki!Szoval ezert nem is mernek eljönni elöadasra:"bemenni a medve barlangjaba".... meg kitudja mit csinalnak ott velük::D:D:D hihihi

Egy ötlet, ha mar ugyis annyira furak vagyunk szamukra, akkor az sem gond, ha fura dolgot csinalunk, szoval a haznak biztos szokott lenni ilyen lakogyülese, vagy ilyesmi, szoval mi volna ha összehivnank (marmint aki ezt össze szokta hivni) egy ilyet csak kicsit nagyobb formaban, pl az udvaron vagy ilyesmi,hogy egy un. problemakezelö ismerkedö beszelgetes közben bemutatkozhassunk, de csak ugy persze közvetlenül, hogy tudjak kik vagyunk, de ugy konkretan..... en Halima vagyok fordito, en meg Zuleicha es van egy gyönyörü kisfiam (MashaAllah)
Es tudatni velük mennyire fontosak szamunkra ezek az összejövetelek, mivel nagyon keves magyar muszlim van es es ez olyan jol esik nekünk mas muszlimokat latni...stb. ezt vmilyen ertelmesebb formaban tudtukra adni:)

Es szerintem ha ilyen formaju infokkal szolgalunk nekik akkor mar nem leszünk szamukra ismeretlenek, es akkor nincs mitöl felniük. Insaallah akkor talan mar egy elöadasra is el mernek jönni:), de ha mas nem lagalbb megertik miert fontos nekünk hogy hetente latogassuk azon bizonyos lakast.

Allah adja, hogy mindent türelemmel, alazattal es halaval vegyünk, amit ad nekünk.Amin.

Fatima

Halima írta...

Kedves Ismeretlen,

Mit értesz azalatt pontosan, hogy "elnézőbbnek lenni"? Mi egy szóval sem bántottuk őket, ők akarnak minket elűzni.

Ha esetleg bárkinem nem vált volna egyértelművé a bejegyzséből, akkor mondom még egyszer: MEGHÍVTAM őket, hogy ismerkedjenek meg velünk, és el tudjuk mondani, hogy miért és kik találkoznak itt hetente kétszer, de ők egy az egyben megtalagdták, hogy akár a mi lakásunkban, akár bárhol máshol nem hogy leüljenek, de hogy szóba álljanak velünk.

Amikor a lakástulajdonos (aki egyébként nagyon kedves, és vele semmi gondunk nem lenni, el szokott hozzánk jönni, beszélget mindenkivel stb.) megkérdezte, hogy mi a gond, miért zavarjuk őket, talán hangosak vagyunk, ők azt felelték: nem, semmi ilyesmiről nincs szó, csak "mi másképp találkozunk, mint a magyarok". Ez a fő kifogás ellenünk.

Pl. jön az öregnéni, kinyitom előtte a liftajtót, előreengedem és köszönök neki, ő meg rajtam átnézve, köszönés nélkül belép a liftbe, becsapja az orrom előtt az ajtót, és megnyomja a gombot...

És tudjátok mit, én elnézem neki. Nem kell kedvesnek lenni vagy ismerkedni, ha ők nem akarnak. Csak békén kell hagyni minket.

Halima

Névtelen írta...

Salam Aleyum wa Rahmatullah!

Háát ez tényleg egy nagyon nehéz érdés. Én Fatima véleményéhez csatlakozom, hogy a legközelebbi lakógyűlésen, vagy közösköltség befizetés alkalmával beszélhgetni kellene velük, de először szerintem csak neked Halima. Ha benned megbíznak, akkor már az is elég. A lakógyülés egy semleges hely, s oda mindenki el mer menni,s ott rá van kényszerítve a te társaságodra, azaz nem fognak elmenni attól, hogy te is megjelentél. S ott előhozhatod a prodblémádat nekik. S insaALLAH a szép beszédeddel, s jó magatartásoddal megnyitod a szívüket legalább arra, hogy ne utálattal közeledjenek felénk.S mondd, hogy a lakástulaj megengedi, a találkozókat, így igazából nem követsz el törvényésértő dolgot.

Szerintem nem kell, s nem szabad elköltözni. Ez máshol is előfordulhat, s ha itt nem oldjuk meg ezt a problémát, akkor máshol sem fogjuk.

Mindednesetre nekünk többieknek (akik oda járnak) csak az marad, hogy türelmesek leszünk, s előzékenyek, udvariasak, stb. Mert mást igazán nem tehetünk.

Nem tudom,hogy ki beszélt kivel. Én erről lemaradtam.

Nagyon sajnálom, hogy ilyen helyzetbe kerültünk,s engem is nagyon elszomorít, de insaALLAH megoldjuk.


Zuleyha

Névtelen írta...

Selam aleykum!

Ahogy már írták előttem is én is azt gondolom, hogy valami lakógyülést kellene tartani. Mivel azt írtad, hogy nem szívessen álnak veled vagy veletek szóba (gondolok a meghívásra, stb)akkor talán ha direkt azért lenne ez a gyűlés, hogy elmondják a lakók mi zavarja őket konkrétan akkor könnyebb lenne a megoldást megtalálni. Persze hozzá kell tenni, hogy a tulajdonos megengedte, hogy találkozók legyenek. Ha jól olvastam a blogg-on akkor magának a közösképviselőnek és kedves feleségének is van vmi problémája a találkozókkal... ezért egy kicsi nehézkes talán ez a lakógyűlés összehozása. De ha nem akkor legyen egy doboz amibe mindenki névnélkül leírja mi zavarja pontossan. Ha bedobnánk a postaládába meghívót nekik, hogy bármikor jöhetnek meghallgatni egy előadást akkor talán vki eljönne. És ha már egy vki eljön az is siker. Insallah. Vagy akár azt mondani nekik, hogy nézzék április 7-én a Pax tv-t és akkor megtudhatnak rólunk vagy az iszlámról. (habár én nem láttam a műsort de biztos hatással lenne rájuk, Insallah)
Ha mégis a költözés marad az se garantálja, hogy az ottani lakók nem lesznek ilyenek, ezért talán már akkor kell szólni a tulajnak, hogy kérdezze meg a lakókat, hogy mi a véleményük a találkozókról. Így talán nem lesz ilyen, Insallah.!

A beszélgetésnél nem voltam jelen, de félfüllel én is hallottam, hogy egy lakó azt kérdezi: - Mi van ma, hogy ilyen sokan jönnek és akkor vki azt felelte: ünnep. De sajna nem tudom kimondta. :(

Insallah megoldódik a probléma, csak annyit tehetünk, hogy fohászkodunk.

Merve

Névtelen írta...

Asszalem aleykum...
Nem tudom ,hogy hányat "beszélgethettek" a hölggyel még , de én amikor Anitával érkeztem akkor történt az amire emlékezhetsz...
Lehet mi voltunk a "csúnyán beszólók??"
Leírom pontosan mi történt:
Amikor odaértünk a kapucsengőt egy férfi szerelte, egy idős hölgy pedig állt mellette, teljes széltében a kapunak támaszkodva, háttal nekünk. Udvariasan megszólítottuk, hogy "elnézést ,szabad-e, be szeretnénk menni".
Mire ő enyhén haragos pillantással és cseppet sem kedvesen végigmért és megkérdezte hova megyünk...mondtuk, hogy a "titz lakásba"
Erre továbbra is csípős, kissé ellenséges hanggal megkérdezte:
"Mi van ott, valami népigyűlés?Rengetegen mennek oda."
Erre teljesen normálisan azt mondtam neki...nem népgyűlés, ünnepség...( hát csak nem kezdem el a kandil lényegét magyarázni..)...és mentünk tovább..
Még utánunk szólt hogy "csak kérdezem, mert már érdekel, hogy mit csinálnak maguk itt mindig ennyien..."

Hát ennyi.Ha ez a "párbeszéd" az amit ő említett ,nagyon nem értem hol van ebben probléma, semmi tiszteletlen vagy illetlen dolgot nem mondtunk, természetesen a leplezetlenül ellenséges hangsúly sem lett viszonozva...

Hát nagyon elszomorított ,amit írtál.Az meg főleg , hogy ha jól értem valahol engem használtak apropónak a "háború" kirobbantásához. ( Bár a háborúhoz ellenség is kéne, mi pedig senkivel sem ellenségeskedünk)A megpróbáltatások utolérnek mindenhol. Sajnos azt egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy lehetne találni egy olan társasházat ,ahol a sok emberből mindenkinek megfelelnénk.
Nem értem mit ártunk mi bárkinek is.

Névtelen írta...

A lakástulajdonosunk írta:

Köszönöm sorait, mint tudja, az embereket, a „ gyülöletet” nem lehet megváltoztatni. Sajnos ez van, majd goldolkodom, hogy mit lehetne tenni, de az embereket a házban sajnos megváltoztatni én sem tudom.

Nagyon sajnálom…

Névtelen írta...

Sajnos én mindig mindenről lemaradok, ugy most szerintem utolsoként értesultem a dologról...

Nem hallottam semmiféle beszélgetést:)

Halima szerintem ne költözzetek, bár szerintem mindannyian tudjuk milyen nehéz lehet ilyen közegben lakni.
Ahogy előttem is irták, én is azon a véleményen vagyok hogy egylakógyűlésre el kéne menni. Ezt nem kell összehivni hanem időközönként mindig van alapból:) Oda minden lakó elmehet. Kérdezd meg a tulajdonost hogy mikor lesz a következő... és menj el! Insallah nyugott, higgadt, türelemes természeteddel "megnyered" őket!

Fohászkodom érted, kitartásodért Insallah

Yagmur

Névtelen írta...

Furcsa a helyzetetek. Ennyire még sehol sem mérgesedett el, igaz? Mintha itt ebben a bizonyos házban lenne egy forrás, ami nem engedi enyhülni a nénik gyűlöletét. A gyűlöletben, főleg, ha kedvesek az emberrel, éppolyan nehéz kitartani, mint a szeretetben. Az ember zavarba jön, 'jaj milyen kedves velem', hízeleg a hiúságának, már nem tud úgy utálni. Ráadásul a nénik általában őrülten kiváncsiak. A ti nénieitek meg visszautasítják a látogatást? Furcsa.

(nem muszlim Gabi)

Névtelen írta...

Az alatt, hogy elnézőbbnek lenni azt értem, hogy
1. az öregedés furcsa dolgokat tud produkálni az ember agyával.
2. ismeretlennel szemben nagyobb az ellenálás,főleg, ha nem Isten lakozik az ember szívében...
Talán egy cetli bedobva a lakóknak segítene (kommunikáció):
hallottuk, hogy panasz érkezett,amennyiben sértve érzik magukat, elnézést kérünk.
Egy nagyszerű emberről emlékeztünk meg (blv) aki Adam és Ábrahám és Mózes, stb után (blv) azt hirdette, hogy egy Isten van és hogy minden tettünkkel el kell számolnunk, és azt is elmondta, mi a különbség jó és rossz között..stb..
Nem voltam veletek, ezért nem is akarok okoskodni, de ez jutott az eszembe..

Andi

Névtelen írta...

As-Salamu aleikum kedves testvéreim!

Ha valaki nálatok rossz fát tett a tűzre, tudtatok újra nyitni felé, akár valós, akár csak egy vélt problémával találtátok magatokat szemben?

Egyet értek azzal, hogy remek ötlet a lakógyűlésen való bemutatkozás. De azt gondolom, hogy a sorrend nem mindegy. Személy szerint az a véleményem, hogy itt már elkéstünk.
Persze nem gondolom, hogy létezik olyan társasház, vagy utca, ahol senkinek sem lennénk a bögyében. Viszont ha egy új helyen történik meg az a bizonyos bemutatkozás, mégpedig az odajárók kölcséghozzájárulásával egy kis tea és süt, pogi társaságával, akkor engem nyugtatna az a tudat, hogy mindent tőlünk telhetőt megtettünk.
Hiszen mi vagyunk a furcsák, nekünk kell megtennünk az első lépést egy olyan országban, ahol az állampolgárok többsége nem engedheti meg magának azt, hogy külföldre utazzon és lásson valami mást. A Tv-Ből meg csakis rémségeket hallani, de azt naponta.

Másrészt, nem értem miért terelődik a Halimára a felelőség, hogy kivegye a részéta a lakógyűlésen? Nem a Halimával van a gond, hanem azzal, hogy heti két alkalommal sokan vagyunk ott. Számukra titokzatosan csendben.
Szerintem igenis ahányan csak megtehetjük együtt kell bemutatkoznunk, minél több felületet adva arra, hogy azonosulhassanak egy-egy dologgal.
Az Anab életén át láttam, mennyi nehéz helyzeten segítette át Rahma jelenléte. Úgyhogy szerintem Zuleyha, a te és a kisfiad megjelenése mindenképpen pozitív hatást gyakorolna.
Valóban nem bántottunk senkit, és
az idősek többsége igen is szereti a jóravaló, kedves, udvarias, okos, tanulni vágyó, hittanra járó fiatalokat. Szerintem egy jól irányzott kezdéssel van a legjobb esélyünk.

Valószínű, arról sincs fogalmuk, hogy nem igazán tudunk sehol sem tanulni itt Magyarországon. Ezért van az, hogy magánlakásban találkozunk.

Fanni

Halima írta...

Kedves testvéreim, elsősorban kedves Andi :),

Eszembe sem jutott arra célozni, h. kötözködnél :) Ha így jött volna le, akkor bocsánatot kérek. Inkább az a helyzet, h. kicsit már elegem van az egészből.

Ha valakinek nem jött volna le:

1. Volt az elején csókolom, én vagyok az új szomszéd, sőt, akik hajlandók voltak visszaköszönni, annak még sütit is vittem (H. híres tarkabarkája...). Ebből (1) meghalt, (2) csak évi 3-4 hetet van Magyarországon, mert brit amúgy, (3) még mindig kedvesen köszön. A többiek - hogy mész oda valakihez, aki a köszönésed sem fogadja, vagy éppen becsukja az orrod előtt az ajtót.

2. Kicsit elegem van ebből az egyoldalú jópofizásból, ami SEMMIFÉLE visszhangot nem váltott ki... a köszönés, hogytecciklenni, deszépidővan stb. amire átnéznek rajtad, és még azt sem mondják, h. jónapot.

3. A lakógyűléseket itt az udvaron szokták tartani, és a tulaj van rá meghívva. Nem hiszem, h. az udvar közepén állva lenne a legjobb módszer az elbeszélgetésre... Nem látok jobb megoldást, mint h. bejöjjenek hozzánk, amire viszont nem hajlandók, többszöri meghívásom ellenére sem.

Úgy érzem, ez patthelyzet.

Halima

Névtelen írta...

Nekem valahogy az az érzésem ,hogy nem kell velük foglalkozni.
Tudom, hogy könnyű ezt mondani, főleg nekem aki hetente egyszer -kétszer 2 órára megyek be ,nem pedig egy helyen élnem kell velük, de mást mit lehetne tenni?
Te is megpróbáltál mindent ,ezek után ,ahogy ez a szerdai eset kialakult ( én kedvesen megszólítom, még kedvesebben mosolygok, illedelmes választ adok- erre közlik hogy nem megfelelő volt a viselkedés) el is tudom képzelni, hogy miként viselkedhetnek veled...
Sokat egy légtérben nem kell velük tartozkodni elhamdulillah, csak legfeljebb a lépcsőházban, a többihez meg semmi közük sincs.Vagyis lehetett volna, de köszönték szépen nem éltek vele..
Mit tudnak tenni? Legfeljebb gyűlölködnek, saját magukat mérgezik vele. Biztos hogy mi vagyunk életüknek fő programja, érdekesebb ez ,mint a Barátok közt...
Elég ha egy kitalálja ,hogy mi itt összeesküvéseket szövünk a hitetlenek ellen, öngyilkos merényletre készülünk, pilótaleckét veszünk,fekete mágiát űzünk...ha ennek fő hirdetője épp a házmesterné aki gondolom a fő tudományos-munkatárs a házban akkor aztán biztosan 100%-ig hitelesnek veszik a szavait és csatlakoznak hozzá.
Ha túl sok kört fut az ember azért ,hogy megnyerje őket ,akkor valószínüleg még azt is ki fogják találni, hogy erőszakosan akarjuk terjeszteni a hitünket.